لوگوی موبایل سایت بست اینترو(bestintro) BEST INTRO
ایکون سرچ
ایکون سرچ
لوگوی دسکتاپ سایت بست اینترو(bestintro) BEST INTRO
ایکون سرچ

معرفی خودروهای جدید چین برای بازار ایران | نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵

آیکون نویسنده مهدی رنجبر
آیکون ساعت
معرفی خودروهای جدید چین در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵

نمایشگاه بین‌المللی خودروی شانگهای ۲۰۲۵، ,ویترین نوآوری‌های روز صنعت خودروسازی بود و خودروسازان مطرح چینی و اروپایی از جدیدترین محصولات خود رونمایی کردند. تمرکز امسال بر خودروهای هیبریدی و برقی با طراحی‌های مدرن، امکانات هوشمند و استانداردهای زیست‌محیطی بالا بود.

در این میان، شماری از این خودروها با توجه به ویژگی‌های فنی، همکاری‌های موجود میان شرکت‌ها، و سیاست‌های تشویقی داخلی، شانس ورود به بازار ایران را دارند. در ادامه این گزارش، نگاهی دقیق و تحلیلی خواهیم داشت به مشخصات فنی، طراحی، فناوری‌های ایمنی، امکانات داخلی و موقعیت هر مدل نسبت به رقبای فعلی در بازار ایران.

چری آریزو ۹ (Chery Fulwin A9)

خودروی چری آریزو ۹

مشخصات فنی

چری آریزو ۹ یک سدان بزرگ هیبریدی‌پلاگین (PHEV) است که به پیشرانهٔ قدرتمند Kunpeng C-DM مجهز شده؛ ترکیبی از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و موتورهای برقی. در نسخهٔ چهارچرخ‌محرک، مجموع قدرت این سیستم به حدود ۶۳۰ اسب‌بخار و گشتاور به ۸۵۴ نیوتن‌متر می‌رسد که شتاب ۰ تا ۱۰۰ را به ۴ ثانیه کاهش می‌دهد.

این خودرو با گیربکس DHT تک‌سرعته، قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ را دارد. برد حرکتی آریزو ۹ در حالت تمام برقی حدود ۲۰۰ کیلومتر و برد ترکیبی آن بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر (استاندارد CLTC) اعلام شده است. باتری از نوع لیتیوم-آهن‌فسفات (LFP) ساخت Gotion است که امکان شارژ سریع را فراهم می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی آن بین ۰.۵ تا ۰.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

ابعاد بدنه

طول ۵۰۱۸ میلی‌متر، عرض ۱۹۶۵ میلی‌متر، ارتفاع ۱۵۰۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۳۰۰۰ میلی‌متر است. این ابعاد باعث شده فضای داخلی خودرو بسیار جادار و صندوق عقب حدود ۵۰۰ لیتر ظرفیت داشته باشد.

طراحی داخلی و امکانات رفاهی

کابین آریزو ۹ ترکیبی از چرم دولایه، تریم چوبی و تزئینات فلزی نقره‌ای است. نمایشگر مرکزی شناور ۱۵.۶ اینچی و پنل دیجیتال پشت فرمان با پردازنده Qualcomm Snapdragon امکاناتی مثل سیستم صوتی ۲۳ بلندگو، دو شارژر بی‌سیم، HUD، سیستم رایحه‌افشان، صندلی‌های برقی با ماساژور، و تهویه مطبوع چهارمنطقه‌ای را مدیریت می‌کنند.

ایمنی و فناوری‌های کمک‌راننده

سیستم کمک‌راننده ADAS با نام Falcon 700 شامل ۲۷ حسگر (لیدار، رادار موج‌میلیمتری، دوربین و اولتراسونیک) است. این مجموعه از رانندگی نیمه‌خودکار، ترمز اضطراری، حفظ بین خطوط، پارک خودکار و احضار خودرو پشتیبانی می‌کند. وجود ۱۲ کیسه هوا و تعلیق هوشمند CDC نیز ایمنی و راحتی را تضمین می‌کند.

نسخه‌ها و تفاوت‌ها

این خودرو در دو نسخه استاندارد و برد بلند عرضه می‌شود. نسخه استاندارد بردی در حدود ۱۳۰–۱۵۰ کیلومتر دارد و نسخه Long Range بیش از ۲۰۰ کیلومتر برد برقی دارد. نسخه‌های فول مجهز به سیستم چهارچرخ‌محرک و لیدار هستند، در حالی‌که نسخه پایه ممکن است فقط دیفرانسیل جلو باشد و برخی امکانات را نداشته باشد.

مقایسه با رقبا در بازار ایران

آریزو ۹ می‌تواند رقیبی جدی برای سدان‌های هیبریدی مانند تویوتا کمری یا کیا K5 باشد. قدرت بالا، مصرف سوخت پایین، برد زیاد، فناوری‌های کمک‌راننده و قیمت رقابتی، آن را به گزینه‌ای جذاب برای مشتریان نیمه‌لوکس تبدیل می‌کند. همچنین همکاری چری با مدیران‌خودرو در ایران پشتوانه‌ای برای خدمات پس از فروش خواهد بود.

مینی ایس‌من (MINI Aceman)

خودروی مینی Aceman

مشخصات فنی

مینی Aceman یک کراس‌اوور کوچک تمام‌برقی است که در دو نسخه Aceman E و SE عرضه می‌شود. نسخه E با موتور ۱۳۵ کیلووات (۱۸۴ اسب‌بخار) و نسخه SE با موتور ۱۶۰ کیلووات (۲۱۸ اسب‌بخار) هر دو دیفرانسیل جلو هستند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ برای مدل E برابر با ۷.۹ ثانیه و برای مدل SE حدود ۷.۱ ثانیه است.

نسخه SE دارای باتری ۴۹.۲ کیلووات‌ساعت با برد حدود ۴۰۵ کیلومتر (WLTP) و مدل E باتری ۳۸.۵ کیلووات‌ساعتی با برد ۳۰۹ کیلومتر دارد. هر دو مدل از شارژ سریع DC پشتیبانی می‌کنند. نسخه JCW نیز با ۲۵۸ اسب‌بخار، شتاب ۶.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر/ساعت در راه است.

ابعاد و فضای کابین

Aceman با طول ۴۰۷۹ میلی‌متر، عرض ۱۷۵۴ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۱۴ میلی‌متر در کلاس کراس‌اوورهای کوچک پریمیوم جای می‌گیرد. فاصله محوری آن ۲۶۰۶ میلی‌متر و فضای صندوق عقب از ۳۰۰ تا ۱۰۰۵ لیتر قابل تغییر است. فاصله کف خودرو از زمین ۱۴۳ میلی‌متر است.

طراحی داخلی و امکانات

کابین مینی Aceman مدرن، مینیمال و کاملاً دیجیتال است. نمایشگر دایره‌ای ۹.۴ اینچی OLED در مرکز داشبورد قرار دارد که نقش داشبورد و سیستم اطلاعات‌سرگرمی را هم‌زمان ایفا می‌کند. این نمایشگر بر پایه سیستم عامل MINI OS با قابلیت شخصی‌سازی و گرافیک پویا عمل می‌کند.

متریال داخل کابین از پارچه‌های بازیافتی، چرم مصنوعی و تریم‌های رنگی تشکیل شده و خبری از چرم طبیعی نیست. نورپردازی LED هماهنگ با رابط کاربری، هدآپ دیسپلی، سیستم تهویه دوگانه، دستیار صوتی هوشمند، CarPlay/Android Auto بی‌سیم و صندلی‌های ماساژوردار از جمله امکانات داخلی هستند.

فناوری ایمنی و کمک‌راننده

مینی Aceman به ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ مسیر، سیستم پارک خودکار، هشدار نقطه کور، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از عقب و شناسایی تابلوها مجهز است. همچنین دارای شش کیسه هوا و بدنه‌ای با استاندارد ایمنی ۵ ستاره اروپاست.

این خودرو به‌دلیل برقی بودن، سیستم تولید صدای هشدار برای عابران در سرعت‌های پایین دارد.

نسخه‌ها و تفاوت‌ها

نسخه E با رینگ‌های ۱۷ اینچی، امکانات پایه و باتری کوچک‌تر عرضه می‌شود. مدل SE از رینگ‌های ۱۸ اینچی، تزئینات اسپرت و باتری بزرگ‌تر بهره می‌برد. نسخه JCW نیز به‌زودی با طراحی تهاجمی‌تر، دو موتور برقی و عملکرد بالاتر به بازار خواهد آمد.

مقایسه با رقبا

در ایران، Aceman رقیب مستقیمی ندارد؛ شاید اسمارت #۱ یا اوپل موکا-e نزدیک‌ترین گزینه‌ها باشند. در مقابل خودروهای بنزینی مانند آئودی Q2 یا ولوو XC40، مزایای Aceman در برقی بودن، طراحی خاص و برند MINI نهفته است.

با وجود خدمات محدود BMW در ایران، اگر واردکننده رسمی پوشش مناسبی برای تأمین قطعات ارائه دهد، Aceman می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای قشر شهری جوان و خاص‌پسند باشد.

چری تیگو ۹ (Chery Tiggo 9)

خودروی چری تیگو ۹

مشخصات فنی

چری تیگو ۹ یک کراس‌اوور سه ردیفه سایز بزرگ است که در نسخه بنزینی به موتور ۲.۰ لیتری توربو با ۲۶۱ اسب‌بخار و گیربکس ۸ سرعته آیسین مجهز شده است. نسخه هیبریدی نیز با ترکیب موتور بنزینی و برقی، شتاب ۰ تا ۱۰۰ را در ۴.۵ ثانیه طی می‌کند و برد ترکیبی تا ۱۳۰۰ کیلومتر دارد.

مدل PHEV دارای شارژ سریع DC بوده و در ۱۸ دقیقه از ۳۰٪ به ۸۰٪ می‌رسد. همچنین نسخه مفهومی Tiggo 9L با سه موتور برقی نیز معرفی شده، اما تمرکز فعلی بر مدل‌های تولیدی است.

ابعاد و فضای کابین

طول ۴۸۲۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۳۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱۷۴۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۸۲۰ میلی‌متری، تیگو ۹ را در کلاس کراس‌اوورهای بزرگ قرار می‌دهد. نسخه‌های ۶ و ۷ نفره با چیدمان متفاوت (کاپیتانی یا نیمکت) عرضه می‌شوند.

فضای کابین بزرگ، صندلی‌های تاشو و قابلیت تبدیل فضای عقب به تخت، راحتی فوق‌العاده‌ای فراهم می‌کند. همچنین یک میز اردوگاهی در کف صندوق جاسازی شده است.

طراحی داخلی و امکانات

کابین لوکس تیگو ۹ شامل دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی متصل، سیستم صوتی Sony با ۱۴ بلندگو، تهویه سه‌گانه، نورپردازی داخلی، شارژر بی‌سیم و تودوزی چرم باکیفیت است. صندلی‌های جلو و ردیف دوم دارای گرم‌کن، سرد‌کن و ماساژور هستند.

نمایشگرهای دیجیتال تا ۱۵.۶ اینچ در نسخه‌های صادراتی ارتقاء یافته‌اند و سیستم مالتی‌مدیا با چیپ Snapdragon 8155 عملکردی روان دارد.

فناوری ایمنی و کمک‌راننده

تیگو ۹ با پلتفرم T1X ساخته شده و به حداکثر ۱۰ ایربگ، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ و سیستم Transparent Chassis مجهز است. نسخه PHEV حتی قابلیت رانندگی نیمه‌خودکار (NOA) دارد.

نسخه‌ها و تفاوت‌ها

این خودرو در نسخه‌های بنزینی AWD، هیبرید RWD و هیبرید AWD عرضه می‌شود. مدل‌های هیبریدی با توان بیش از ۳۰۰ تا ۶۰۰ اسب‌بخار تفاوت دارند. نسخه Jaecoo J8 نیز نمونه‌ای صادراتی با طراحی متفاوت است.

تریم‌های مختلف (Luxury، Premium و Flagship) در امکاناتی مانند نوع صندلی‌ها، رینگ‌ها و آپشن‌هایی نظیر HUD یا ماساژور تفاوت دارند.

مقایسه با رقبا

تیگو ۹ در بازار ایران رقیب مستقیمی ندارد. در مقایسه با فیدلیتی، فونیکس تیگو ۸ پرو یا خودروهای قدیمی کره‌ای مانند سانتافه، از نظر ابعاد، امکانات و فناوری برتری دارد.

با قیمت رقابتی و خدمات پس از فروش مدیران‌خودرو، تیگو ۹ می‌تواند گزینه‌ای جدی برای خانواده‌های پرجمعیت و علاقه‌مندان به خودروهای بزرگ و لوکس باشد.

بی‌ام‌و ۵۲۵Li

خودروی BMW 525Li

مشخصات فنی

BMW 525Li نسخه‌ای محوربلند از نسل هشتم سری ۵ است که مخصوص بازار چین طراحی شده و به موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ با سیستم هیبرید خفیف ۴۸ ولتی مجهز شده است. این موتور ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با گیربکس ۸ سرعته به چرخ‌های عقب متصل است.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن حدود ۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت (محدود شده) است. مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

ابعاد و فضای کابین

طول خودرو ۵۱۷۵ میلی‌متر، عرض حدود ۱۹۰۰ میلی‌متر، ارتفاع ~۱۵۰۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۳۱۰۵ میلی‌متر است که فضای پای بسیار گسترده‌ای برای سرنشینان عقب فراهم کرده است. حجم صندوق حدود ۵۳۰ لیتر می‌باشد.

طراحی داخلی و امکانات

در کابین جلو، دو نمایشگر پیوسته ۱۲.۳ و ۱۴.۹ اینچی با سیستم iDrive 8.5 قرار دارد. برای سرنشینان عقب، دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی و تبلت کنترل مرکزی تعبیه شده است.

صندلی‌های عقب دارای تنظیمات برقی، گرم‌کن و تهویه هستند. تودوزی چرمی ناپا، نورپردازی محیطی، سقف پانوراما، سیستم صوتی Bowers & Wilkins و عطرپاش از دیگر امکانات نسخه‌های فول هستند.

فناوری ایمنی و کمک‌راننده

مجهز به سیستم Driving Assistant Professional شامل کروز تطبیقی، حفظ لاین، هشدار تصادف، سیستم خودپارک و دوربین ۳۶۰ درجه سه‌بعدی است. ۱۰ ایربگ و ساختار مقاوم بدنه، امنیت بالایی را تضمین می‌کنند.

نسخه‌ها و تفاوت‌ها

در بازار چین، سری ۵ با مدل‌های ۵۲۵Li، ۵۳۰Li و i5 عرضه می‌شود. نسخه ۵۳۰Li دارای موتور قدرتمندتر و تجهیزات بیشتری است. تریم‌های Luxury Line و M Sport تفاوت‌هایی در طراحی و تجهیزات دارند. نسخه‌های فول دارای نمایشگر ۳۱ اینچی سقفی 8K نیز هستند.

مقایسه با رقبا

در ایران به‌دلیل قوانین واردات، عرضه رسمی این مدل بعید است. اما در صورت ورود، رقبایی مانند لکسوس ES یا مدل‌های وارداتی مرسدس E کلاس و آئودی A6L مطرح خواهند بود. از نظر فناوری، راحتی و کیفیت ساخت، ۵۲۵Li در سطح بالایی قرار دارد.

اکسلنت VX C-DM (Exeed VX C-DM)

خودروی اکسلنت VX C-DM

مشخصات فنی

Exeed VX C-DM یک شاسی‌بلند بزرگ پلاگین‌هیبریدی با ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربو و سه موتور برقی است که قدرت ترکیبی آن به ۶۱۰ اسب‌بخار و گشتاور ۹۲۰ نیوتن‌متر می‌رسد. شتاب صفر تا صد آن حدود ۴.۳ ثانیه است.

باتری ۳۴.۵ کیلووات‌ساعتی (ساخت CATL) برد تمام‌برقی تا ۱۸۰ کیلومتر و برد ترکیبی ۱۳۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند. گیربکس ۳ سرعته DHT و سیستم چهارچرخ‌محرک هوشمند در آن تعبیه شده‌اند.

ابعاد و فضای کابین

طول ۵۰۱۰، عرض ۱۹۴۰ و ارتفاع ۱۸۰۰ میلی‌متر با فاصله محوری ۲۹۰۰ میلی‌متر باعث شده VX فضای بسیار جاداری داشته باشد. نسخه‌های ۶ و ۷ نفره با صندلی‌های کاپیتانی و تنظیمات کامل عرضه می‌شوند.

وزن خالص حدود ۲۲۸۰ کیلوگرم و فضای صندوق عقب از ۲۰۰ تا ۷۰۰ لیتر متغیر است.

طراحی داخلی و امکانات

کابین لوکس با سه نمایشگر بزرگ (۱۲.۳ اینچ، ۱۵.۶ اینچ و ۱۲.۳ اینچ) زیر یک پنل شیشه‌ای، رابط کاربری هوشمند مشترک با هواوی، و صندلی‌های برقی با ماساژور، گرم‌کن، سردکن از ویژگی‌های بارز داخلی است.

سیستم صوتی ۲۳ بلندگو، نورپردازی ۶۴ رنگ، سقف پانورامیک، یخچال عقب و پله برقی جمع‌شونده، همگی نشان‌دهنده تمرکز بالا بر راحتی سرنشینان هستند.

فناوری ایمنی و کمک‌راننده

Exeed VX به سیستم خودران سطح ۲+ مجهز است و در نسخه فول با لیدار ۱۲۸ خط، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پیشرفته و سیستم ADAS به رانندگی خودکار در ترافیک و بزرگراه دست می‌یابد.

سیستم ترمز اضطراری، هشدار نقاط کور، تشخیص ترافیک عرضی، ۸ کیسه هوا و بدنه با فولاد فوق‌مستحکم، سطح ایمنی بالایی فراهم می‌کنند.

نسخه‌ها و تفاوت‌ها

Exeed VX در دو نسخه بنزینی و PHEV (C-DM) عرضه می‌شود. تیپ فول مدل هیبریدی دارای لیدار، رینگ ۲۰ اینچی، نمایشگر جلو، صندلی‌های لوکس و سیستم صوتی ۲۳ بلندگو است. قیمت آن از حدود ۳۳ تا ۳۶ هزار دلار متغیر است.

مقایسه با رقبا

در صورت ورود به ایران، رقبای بالقوه VX شامل تانک ۵۰۰ و هونگچی HS7 خواهند بود، ولی از نظر قدرت، فناوری خودران و لوکس بودن در سطح بالاتری قرار دارد.

با ۶۱۰ اسب‌بخار، کابین مجلل و قیمت مناسب نسبت به برندهای لوکس اروپایی، این خودرو می‌تواند انتخابی جذاب برای خریداران خودروهای بزرگ و قدرتمند باشد.

بایک Beijing BJ30

خودروی بایک BJ30

مشخصات فنی

BJ30 یک شاسی‌بلند کامپکت با ظاهر آفرودی کلاسیک است که در دو نسخه بنزینی و هیبریدی عرضه می‌شود. مدل بنزینی با موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۸۸ اسب‌بخاری و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ارائه می‌شود و نسخه هیبریدی با قدرت ترکیبی ۴۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۶۸۵ نیوتن‌متر، چهارچرخ‌محرک است.

گیربکس هیبریدی ۲ سرعته و سیستم هیبرید سری-موازی عملکرد بهینه در مسیرهای شهری و آفرودی را تضمین می‌کند. مصرف سوخت مدل هیبریدی تنها ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

ابعاد و فضای کابین

BJ30 با طول ۴۷۳۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۱۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۸۲۰ میلی‌متر خودرویی جادار محسوب می‌شود. فاصله از زمین ۲۱۵ میلی‌متر، زاویه حمله ۲۵ و زاویه فرار ۳۰ درجه آن را برای آفرود سبک مناسب کرده است. ظرفیت باک ۶۰ لیتر و چرخ‌های ۱۸ یا ۱۹ اینچی دارد.

طراحی داخلی و امکانات

کابین مدرن BJ30 دارای نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر مرکزی ۱۴.۶ اینچی با چیپ Snapdragon 8155 است. تریم داخلی از چرم مصنوعی "Aurora Forest" با رنگ‌های الهام‌گرفته از طبیعت طراحی شده است.

امکانات شامل تهویه دوگانه، صندوق برقی، ورود بدون کلید، سقف پانورامیک و میز کمپینگ تاشو در صندوق عقب است. همچنین با خواباندن صندلی‌ها، فضای استراحت برای دو نفر ایجاد می‌شود.

ایمنی و کمک‌راننده

سیستم کمک‌راننده سطح ۲.۵ شامل کروز تطبیقی، ترمز اضطراری، هشدار خروج از خط، نگهدارنده بین خطوط، و سنسورهای پارک ۳۶۰ درجه است. نسخه‌های ۴WD به سیستم ATS با ۴ حالت رانندگی آفرودی مجهز هستند. ۶ کیسه هوا، بدنه تقویت‌شده و نوربالای خودکار نیز از دیگر تجهیزات ایمنی هستند.

نسخه‌ها و تفاوت‌ها

BJ30 در ۵ تیپ عرضه می‌شود: Air، Pro، Max (بنزینی)، و دو مدل هیبریدی با نام‌های Standard و Advanced. تفاوت‌ها شامل دیفرانسیل عقب برقی، رینگ بزرگ‌تر، ماساژور صندلی و سیستم هیبرید قوی‌تر است. قیمت‌ها از ۱۴ تا ۱۹ هزار دلار متغیرند.

مقایسه با رقبا

BJ30 با طراحی جعبه‌ای آفرودی، قابلیت کمپینگ، موتور هیبرید قدرتمند و قیمت مناسب، رقیبی متفاوت برای خودروهایی مثل تانک ۳۰۰ یا چری تیگو ۸ است. هرچند شاسی مستقل ندارد، اما در آفرود سبک عملکرد خوبی دارد. در ایران، در صورت ورود، می‌تواند جای خالی خودروهای آفرود شهری مانند پاژن یا رونیز را پر کند.

چری هیملا (وانت Himla)

وانت چری Himla

معرفی و مشخصات کلی

HIMLA برند جدید پیکاپ‌های چری است که با طراحی تنومند، ساختار شاسی نردبانی و پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و برقی معرفی شده. اولین مدل دوکابین سایز متوسط آن در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ رونمایی شد و انتظار می‌رود با موتورهای توربو و نسخه هیبریدی عرضه شود.

نسخه‌های چهارچرخ‌محرک دارای قفل دیفرانسیل و جعبه‌دنده کمکی خواهند بود. هدف چری از این برند رقابت با هایلوکس و فورد رنجر در بازار جهانی است.

طراحی ظاهری

هیملا ظاهری خشن و آفرودی دارد؛ جلوپنجره بزرگ عمودی، چراغ‌های دوبخشی LED، سپر با قلاب بکسل و گلگیرهای مشکی برجسته، حس یک وانت مقاوم را القا می‌کند. رینگ‌های ۱۹ اینچی، تایرهای آفرود و رکاب جانبی نیز در طراحی دیده می‌شود.

عقب خودرو ساده‌تر بوده و نام CHERY روی در صندوق حک شده است. طراحی به سبک کاربردی و قابل اعتماد برای آفرود در نظر گرفته شده است.

کابین و امکانات داخلی

برخلاف ظاهر بیرونی، داخل Himla راحت و مدرن است. نمایشگر بزرگ مرکزی، داشبورد دو رنگ، صندلی‌های چرمی و فضای مناسب برای ۵ سرنشین از ویژگی‌های آن است. صندلی‌های جلو برقی و گرمکن‌دار، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه دوکاناله و امکانات خانوادگی فراهم شده‌اند.

قابلیت‌هایی مانند میز پیک‌نیک، فضای خواب در عقب و تریم نرم، نشان از تمرکز بر راحتی و استفاده چندمنظوره دارد. چری Himla را به‌عنوان پیکاپی با راحتی SUV طراحی کرده است.

ایمنی و کمک‌راننده

هیملا به استاندارد ۵ ستاره ایمنی جهانی نزدیک شده و به سامانه‌های کمک‌راننده مجهز خواهد شد: ترمز اضطراری، رادار نقطه کور، هشدار برخورد، کروز کنترل تطبیقی و ۶ کیسه هوا از جمله امکانات مورد انتظار هستند.

در نسخه‌های برقی، ایمنی باتری و ساختار ضدتصادف نیز در طراحی لحاظ شده است. چری قول داده این وانت از لحاظ ایمنی چیزی کم نداشته باشد.

نسخه‌ها و برنامه عرضه

Himla در تیپ‌های مختلف کاری، آفرودی و لوکس عرضه خواهد شد. نسخه‌های دیفرانسیل عقب ساده برای ناوگان، نسخه‌های دو دیفرانسیل فول برای آفرود و خانواده، و احتمالاً نسخه برقی و هیبریدی نیز در راه‌اند.

چری Himla را در سال ۲۰۲۶ ابتدا به بازارهای خاورمیانه، آمریکای لاتین و اروپا خواهد فرستاد و به‌عنوان فورد رنجر چینی، جایگاه جدیدی در بازار پیکاپ‌ها هدف قرار می‌دهد.

مقایسه با رقبا

در ایران، Himla می‌تواند جایگزین مناسبی برای وانت‌های قدیمی و بی‌امکانات شود. رقیب احتمالی آن گریت‌وال Poer و جک T8 پرو است اما امکانات فنی و راحتی بیشتری نسبت به آن‌ها ارائه می‌کند.

اگر خدمات پس از فروش مدیران‌خودرو برای این برند نیز برقرار شود، Himla با طراحی آفرودی، امکانات زیاد و تکنولوژی بالا می‌تواند پیکاپی محبوب در بازار ایران باشد.

آیتو M5 اولترا (AITO M5 Ultra)

AITO M5 Ultra

مشخصات فنی

آیتو M5 یک کراس‌اوور سایز متوسط ۵ نفره است که حاصل همکاری خودروساز چینی Seres و غول فناوری Huawei می‌باشد. نسخه Ultra در دو نوع تمام‌برقی (BEV) و هیبریدی با برد افزوده (EREV) عرضه شده است. مدل BEV با موتور ۲۰۰ کیلوواتی (۲۶۸ اسب‌بخار) و برد ۶۰۲ کیلومتر، شتابی برابر با ۷٫۱ ثانیه دارد. نسخه EREV دیفرانسیل عقب نیز همین توان را دارد اما نسخه AWD با قدرت ۶۴۴ اسب‌بخار، در ۴٫۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ می‌رسد. باتری نسخه هیبریدی ۴۲ کیلووات‌ساعتی است و باک ۵۶ لیتری دارد که برد کلی را به بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر می‌رساند.

ابعاد و فضای کابین

طول M5 برابر با ۴۷۸۵ میلی‌متر، عرض آن ۱۹۳۰ و ارتفاع ۱۶۲۰ میلی‌متر است. فاصله محوری ۲۸۸۰ میلی‌متر، فضای داخلی مناسبی را برای پنج سرنشین فراهم می‌کند. صندوق عقب با ظرفیت پایه ۴۸۰ لیتر و با خواباندن صندلی‌ها تا بیش از ۱۴۰۰ لیتر فضا ارائه می‌دهد. وزن حدودی نسخه‌های مختلف بین ۲۲۵۰ تا ۲۳۵۰ کیلوگرم است.

طراحی داخلی و امکانات

طراحی کابین با سیستم عامل HarmonyOS 3 هواوی انجام شده و شامل نمایشگر مرکزی ۱۵٫۶ اینچی 2K، پشت آمپر دیجیتال ۱۰٫۴ اینچی و هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده است. صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن، سردکن و ماساژور بوده و پوشش کابین از چرم نرم Nappa است. سیستم صوتی HUAWEI Sound با ۱۹ بلندگو صدایی فراگیر ارائه می‌دهد و شارژرهای بی‌سیم ۴۰ واتی نیز برای سرنشینان در نظر گرفته شده‌اند.

ایمنی و کمک‌راننده

M5 Ultra به سیستم رانندگی هوشمند ADS 3.0 هواوی مجهز است که شامل LiDAR رزولوشن بالا، رادارهای موج‌میلی‌متری، دوربین‌های ۳۶۰ درجه و حسگرهای اولتراسونیک می‌شود. قابلیت رانندگی خودکار در بزرگراه، پارک از راه دور، ترمز اضطراری همه‌جهته، تشخیص تابلوها و فرمان اضطراری فعال از ویژگی‌های این سیستم است. بدنه خودرو ساختاری ترکیبی از فولاد و آلومینیوم دارد و مجهز به ۸ کیسه هوا از جمله ایربگ مرکزی جلو است.

نسخه‌ها و تفاوت‌ها

این خودرو در سه نسخه ارائه می‌شود: BEV دیفرانسیل عقب، EREV دیفرانسیل عقب، و EREV چهارچرخ‌محرک. نسخه AWD سریع‌ترین عضو خانواده است (۴٫۳ ثانیه)، در حالی که نسخه‌های تک‌دیفرانسیل برد بیشتری ارائه می‌دهند. قیمت آن‌ها به‌ترتیب ۲۳۹۸۰۰، ۲۲۹۸۰۰ و ۲۴۹۸۰۰ یوان است. رنگ‌های جدید بدنه مانند بنفش Phantom و سفید Zero Degree و تریم نارنجی کابین در نسخه Ultra معرفی شده‌اند.

مقایسه با رقبا

AITO M5 Ultra رقیبی برای Li Auto L7، BYD Tang و Tesla Model Y محسوب می‌شود. در ایران، اگر عرضه شود، با محصولاتی نظیر بی‌وای‌دی تانگ یا اسکای‌ول ET5 رقابت می‌کند، هرچند امکانات خودران، HarmonyOS و فناوری‌های پیشرفته آن را متمایز می‌کند. کیفیت ساخت بالا و پشتیبانی هواوی از سیستم‌ها، آن را به گزینه‌ای ممتاز در کلاس کراس‌اوورهای هوشمند تبدیل کرده است. اگر وارد شود، احتمالاً لوکس‌ترین خودروی برقی/هیبریدی بازار ایران خواهد بود.

جمع‌بندی

خودروهای معرفی‌شده در شانگهای ۲۰۲۵ که پتانسیل ورود به ایران دارند، نشان‌دهنده تحول شگرف صنعت خودروی چین در حوزه‌های مختلف هستند. از سدان پرچمدار چری با عملکرد ابرخودرو تا کراس‌اوور برقی هواوی با هوش مصنوعی پیشرفته – هر یک می‌توانند بازار کشور را تحت تأثیر قرار دهند.

مزیت عمده این خودروها قیمت رقابتی نسبت به همتایان اروپایی/ژاپنی، فناوری به‌روز (هیبرید و برقی) و امکانات رفاهی فراوان است. چالش آن‌ها نیز اعتمادسازی در کیفیت بلندمدت و تأمین خدمات پس از فروش خواهد بود.

با توجه به رویکرد اخیر خودروسازان داخلی در مونتاژ محصولات جدید چینی و همچنین قوانین واردات، به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک برخی از این مدل‌ها را بر روی جاده‌های ایران خواهیم دید؛ اتفاقی که به نفع تنوع انتخاب مصرف‌کنندگان و به‌روزرسانی فناوری خودرویی کشور خواهد بود.