بعد از سالها شایعه، سکوت و انتظار، بالاخره راکاستار سکوت را شکست و درهای دنیای جدید GTA VI را به روی مخاطبان باز کرد.
تریلر دوم این بازی که در مه ۲۰۲۵ منتشر شد، نهفقط تصویری هیجانانگیز از بازی ارائه داد، بلکه موج تازهای از تحلیلها، هیجانها و سؤالها را هم به راه انداخت.
Grand Theft Auto VI یا همان GTA 6، دنبالهای بزرگ برای یکی از موفقترین بازیهای تاریخ است؛ GTA V که از سال ۲۰۱۳ تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه فروش داشته و هنوز هم پرطرفدار است.
اکنون راکاستار، با گرافیکی انقلابی و داستانی جاهطلبانه، ما را به ایالت خیالی Leonida میبرد؛ جایی که شهر آشنای Vice City، قلب پرهیجان ماجراست.
در تریلر دوم، نهتنها با چشماندازها و فضای متنوع و واقعگرای بازی روبهرو میشویم، بلکه شخصیتهای اصلی — لوسیا و جیسون — نیز به شکلی جدیتر وارد روایت میشوند.
از سواحل آفتابی و خیابانهای شلوغ گرفته تا طوفانهای سهمگین، درگیریهای خیابانی، و فعالیتهای مجازی در شبکههای اجتماعی؛ همهچیز آماده است تا با دنیایی پویا و زنده روبهرو شویم.
در این مطلب، تریلر دوم را فریمبهفریم تحلیل میکنیم؛ از ریزترین اشارات تصویری تا موسیقی متن، سبک فیلمبرداری، دیالوگها و جزئیات فنی. سپس به اطلاعات رسمی اعلامشده مانند نقشه، تاریخ انتشار، فناوری گرافیکی و موتور بازی RAGE میپردازیم.
در ادامه، کشفیات پنهانی تحلیلگران و رسانههای معتبر را بررسی میکنیم، و در پایان، GTA VI را با نسخههای محبوب قبلی مانند GTA V و Vice City مقایسه خواهیم کرد تا ببینیم چقدر این بازی در طراحی شهر، مکانیکها و تجربه کلی، متفاوت و پیشرو عمل کرده است.
این معرفی، فقط یک گزارش نیست؛ دعوتی است برای کشف دنیایی که در آن هیجان، داستان و جزئیات، معنایی تازه پیدا کردهاند.
تحلیل صحنهبهصحنه تریلر دوم GTA VI

تریلر دوم با یک نمای هوایی خیرهکننده آغاز میشود: شهرکی ساحلی در حومه Vice City دیده میشود که قایقها در آبهای فیروزهای آن در حرکتاند و مرغان دریایی در آسمان پرواز میکنند. این نما، زیبایی استوایی و حالوهوای گرمسیری نقشه بازی را القا میکند. دوربین سپس روی یک خانه سبزرنگ در نزدیکی ساحل زوم میکند که مردی روی سقف آن مشغول کار است.
این تصویر ابتدایی، محیط آرام ولی پرجزئیات Leonida را نشان میدهد و تأکیدی بر گرافیک نسل جدید بازی دارد؛ از تکان خوردن برگ نخلها در باد گرفته تا درخشندگی آب و نور آفتاب بر ساحل، همه نشان از دقت بالای Rockstar در شبیهسازی واقعگرایانه دارد. حتی جزئیات کوچکی مثل حبابهای نوشیدنی در بطریهای آبجو که در صحنهای دیگر دیده میشود، بیانگر وسواس Rockstar در بازنمایی زندگیوار جهان بازی است.
معرفی جیسون دووال و مأموریت «چکها»

مرد روی سقف خانه، جیسون دووال (Jason Duval)، یکی از دو قهرمان اصلی بازی است. هنوز لحظاتی از کار او نگذشته که فردی به نام برایان هدر (Brian Heder) سر میرسد و با لحنی طلبکارانه میگوید: «برو چکهام رو بگیر!»
جیسون که ابتدا متعجب شده، پس از لحظهای تردید از سقف پایین میآید، سوار ماشینش میشود و محل را ترک میکند. این دیالوگ نشان میدهد که احتمالاً جیسون برای برایان کار میکند یا به او بدهکار است. اصطلاح «چکها» در اینجا به نظر میرسد رمز بینشان برای اخاذی یا باجگیری از کسبه محلی باشد. برایان، با ظاهر کلاسیک یک خلافکار فلوریدایی بازنشسته، از جیسون بهعنوان نیروی جوانترش برای اجرای این مأموریتها استفاده میکند.
رانندگی در محله و باجگیری خشونتآمیز

جیسون وارد محلهای حومهای میشود. یکی از ساکنان چیزی به شوخی صدا میزند و او با لبخند و حرکتی دوستانه پاسخ میدهد. اما بهسرعت وارد فروشگاهی میشود، با متصدی درگیر میشود، او را به پیشخوان میکوبد و پولهای دخل را میقاپد. اینجا مشخص میشود که «چکها» در واقع به معنی باجگیری است.
این سکانس کوتاه، یادآور مکانیکهایی از نسخههای قبلی GTA مانند San Andreas است که بازیکن میتوانست با تهدید از فروشگاهها اخاذی کند. چنین مأموریتهایی در GTA VI نیز بهنظر میرسد پررنگ خواهند بود و نشاندهنده فضای جرموخشن حاکم بر Vice City هستند.
گشتوگذار در شهر – نشانهها و بازگشت لوسیا

در ادامه مسیر، تابلوی جادهای ظاهر میشود که مناطق مختلفی را معرفی میکند: Ambrosia، Downtown، VCI Airport و Southside. این تابلوها تأیید میکنند که نقشهی بازی فقط محدود به شهر Vice City نیست و مناطق حومه، صنعتی و حتی جزیرهای را هم در برمیگیرد.
طبق اطلاعات رسمی، Ambrosia یک شهرک صنعتی در مرکز ایالت Leonida است. Southside نیز میتواند به محلههای جنوبی Vice اشاره داشته باشد. این وسعت نقشه نوید دنیایی بسیار پویا و قابل اکتشاف را میدهد.
تمرینات بدنی – بازگشت المانهای نقشآفرینی؟

جیسون در ساحل مشغول تمرین بدنسازی است؛ تصویری که بلافاصله ذهن هواداران را به یاد GTA: San Andreas میاندازد. در آن بازی، بازیکن میتوانست با ورزش قدرت و استقامت شخصیت را افزایش دهد.
GTA V این قابلیت را کنار گذاشت، اما این تصویر جدید نشان میدهد ممکن است در GTA VI دوباره شاهد بازگشت سیستم تناسب اندام، ارتقاء مهارتهای فیزیکی و مکانیکهای نقشآفرینی باشیم.
جیسون، سوپرمارکت، و نقد اجتماعی در یک قاب

در این صحنه، جیسون از یک سوپرمارکت محلی (bodega) خارج میشود؛ یک بسته ششتایی نوشیدنی در دست دارد. در کنار در ورودی، مردی بیخانمان روی زمین نشسته و نگاهش به جیسون است. این تصویر، تضادی ظریف میان مصرفگرایی و فقر در دل شهری گرم و پرزرقوبرق را القا میکند.
اما نقطه اوج پیام اجتماعی، لحظاتی بعد از این قاب است؛ جیسون در حال رانندگی، از کنار صحنهای عبور میکند که در آن چند مأمور پلیس در حال بازداشت گروهی جوان هستند، درست در زیر نقاشی دیواری عظیمی با شعار «Liberté – Égalité – Fraternité» بهمعنای «آزادی، برابری، برادری». این تضاد آگاهانه بین نوشتههای روی دیوار و واقعیت خیابان، انتقادی هوشمندانه به نابرابری و سرکوب در جامعه است.
راکاستار طبق سنت همیشگیاش، تنها یک بازی سرگرمکننده نساخته، بلکه با افزودن اینگونه صحنهها در GTA VI، نگاهی منتقدانه به تبعیض، فساد پلیس و شکافهای اجتماعی انداخته و Vice City را به آینهای از تناقضات معاصر آمریکا تبدیل کرده است.
دیدار جیسون و لوسیا؛ شروع داستانی مشترک

بالاخره جیسون به مقصد خود میرسد: زندان ایالتی لئونیدا (Leonida Penitentiary). او به باجه ورودی مراجعه کرده و نام «لوسیا کامینوس» را بهعنوان فرد مورد نظرش اعلام میکند. لحظاتی بعد، زنی جوان با چهرهای آرام و مصمم از دروازه زندان بیرون میآید.
لوسیا، دومین شخصیت اصلی GTA VI، با لباسی ساده و حالوهوایی خسته اما محکم ظاهر میشود. موهای بسته و تیشرت زندانیاش حکایت از مدتزمانی در حبس دارد. جیسون با لبخند به استقبالش میرود و در آغوشش میکشد — صحنهای سرشار از احساس، بدون نیاز به دیالوگ.
این قاب بهزیبایی رابطهی بین لوسیا و جیسون را القا میکند: پیوندی عمیق، ریشهدار، و احتمالاً آغشته به گذشتهای سخت. راکاستار با قرار دادن این لحظه در غروب آفتاب، حس دیدار دوباره دو همراه قدیمی را تداعی میکند؛ لحظهای آرام، اما پر از سؤال و کنجکاوی.
بلافاصله پس از این صحنه، عبارت «Rockstar Games Presents» روی صفحه ظاهر میشود — نشانهای که این دیدار، نقطهی آغازین ماجرای پرچالش و مشترک جیسون و لوسیاست، نه پایان آن. این صحنه آغاز سفر است، نه پایان تریلر.
سرقت بانک به سبک بانی و کلاید

پس از معرفی دو قهرمان و اتحادشان، تریلر به سراغ صحنههای هیجانانگیزتر میرود. ابتدا فلشی سریع از لوسیا و جیسون نشان داده میشود که در شبی آرام، سوار بر خودرو در کنار هم نشستهاند و با خنده، لحظاتی صمیمی را سپری میکنند — احتمالاً جشن آزادی لوسیا. اما بهسرعت، فضا تغییر میکند.
حالا لوسیا را میبینیم که با نقاب جمجمه شکل، عینک آفتابی و مسلسل دستی (SMG) وارد یک بانک شده و متصدی بانک را تهدید میکند. پشت سر او، عبارت “Sinfrontera National Bank” روی نمایشگرهای دیجیتال دیده میشود — نام یکی از بانکهای Vice City.
لحظاتی بعد، جیسون نیز ظاهر میشود: او هم ماسک جمجمه به چهره دارد و یکی از کارکنان بانک را کشانکشان از محل دور میکند. این دو صحنه با هم یک سرقت تمامعیار را شکل میدهند؛ سرقتی که یادآور داستانهای کلاسیک تبهکاران دو نفره مانند «بانی و کلاید» است.
راکاستار پیشتر تأیید کرده بود که داستان GTA VI از افسانه بانی و کلاید الهام گرفته است، و حالا این الهام در تریلر دوم بهصورت بصری و واضح نمایش داده میشود. بانی پارکر و کلاید بارو یک زوج جنایتکار واقعی در دهه ۱۹۳۰ آمریکا بودند که با سرقتهای مسلحانه، فرارهای پرهیجان و رابطه عاشقانهشان، به اسطورههایی در فرهنگ عامه تبدیل شدند. جیسون و لوسیا، یک زوج تبهکار را تشکیل میدهند که هماهنگ، بیباک و بیرحم هستند — شانهبهشانه هم، اسلحه به دست، در حال شکستن قانون.
این نخستینبار در تاریخ سری GTA است که دو پروتاگونیست عاشق، داستان را هدایت میکنند. چنین همکاری نزدیکی احتمالاً در بسیاری از مأموریتها حضور دارد و مکانیکهای دو نفره را تقویت خواهد کرد.
صحنهی سرقت مسلحانه از بانک همچنین یادآور مأموریتهای Heist در GTA V است؛ مکانیکی که بسیار محبوب شد و به نظر میرسد در GTA VI نیز با شکوه و تمرکز بیشتر بازخواهد گشت. نقابهای اسکلتشکل، اسلحههای حرفهای و همزمانی حرکات این دو، نشانههایی از یک مأموریت مهم و سرنوشتساز در دل داستان بازی است.
روابط شخصی و لحظات خوش جیسون و لوسیا

تریلر پس از نمایش هیجان سرقت، لحنی آرامتر میگیرد و چند مونتاژ از روابط شخصی این دو شخصیت نشان میدهد. در یک صحنه، جیسون و لوسیا را میبینیم که در یک کافه یا بار ساحلی نشستهاند، در حالی که هر دو نوشیدنی در دست دارند و با خنده و آرامش در حال صحبتاند.
صحنه بعدی، آنها را کنار اسکلهای روی آب نشان میدهد که در تاریکی شب نشستهاند، شهر نئونزده در پسزمینه، و به نظر میرسد مشغول تعریف داستانها و خاطرات برای هم هستند و میخندند. این لحظات، وجه رمانتیک و احساسی داستان GTA VI را برجسته میکند که کمتر در تریلرهای GTAهای قبلی دیده بودیم.
حضور این صحنهها بیانگر آن است که رابطه جیسون و لوسیا تنها یک همکاری تبهکارانه خشک نیست، بلکه پیوند عاطفی و انسانی قوی بینشان وجود دارد که بخش مهمی از روایت بازی را تشکیل میدهد.
در خلال این مونتاژ احساسی، دو صحنه کوتاه دیگر نیز برقآسا نمایش داده میشود: یکی جیسون که در حال کمک به چند نفر برای بار زدن چمدانها داخل یک هواپیمای کوچک است، و دیگری زنی شبیه لوسیا که در حال انجام خدمات اجتماعی (جمعآوری زباله کنار جاده در لباس زندان) است.
صحنه اول ممکن است اشاره به فعالیتهای قاچاق یا مأموریتهای حملونقل هوایی توسط جیسون باشد (فلوریدا/Leonida به خاطر مسیرهای قاچاق مواد مخدر با هواپیماهای سبک مشهور است). صحنه دوم احتمالاً فلاشبکی از گذشته لوسیا است که نشان میدهد او قبل از آزادی، مدتی را به انجام کار اجباری برای تخفیف محکومیت مشغول بوده است.
این دو تصویر کوتاه، گوشههایی از زندگی هر دو کاراکتر را بیرون از همکاری مشترکشان روشن میکند: جیسون که ظاهراً برای افراد بانفوذ (شاید همان برایان یا افرادی دیگر) کارهای متفرقه انجام میدهد، و لوسیا که بهای اشتباهات گذشتهاش را پرداخته و حال به دنبال شروعی تازه است.
در پایان این بخش آرامتر، دیالوگی بین جیسون و لوسیا برقرار میشود که مضمون آن «شروعی تازه» است. به نظر میرسد یکی از آنها به دیگری میگوید “We need a new start” یا چیزی مشابه – یعنی «باید از نو شروع کنیم».
این همان خط داستانی محوری GTA VI است: دو فرد تهیدست که در جامعهای نابرابر (دستی که همیشه بر علیهشان بازی میکند) تصمیم میگیرند برای بقای خود با اتکا به یکدیگر راهی تازه در پیش گیرند.
راکاستار در توضیحات رسمی تریلر نیز به این موضوع اشاره کرده که «جیسون و لوسیا همیشه میدانستند ورقها طوری چیده شده که بازنده باشند، اما وقتی یک برد آسان خراب میشود، آنها خود را در تاریکترین لبهی آفتابیترین جای آمریکا مییابند – گرفتار در توطئهای جنایی که سرتاسر ایالت لئونیدا را در بر میگیرد – و اگر میخواهند زنده بیرون بیایند، بیش از همیشه مجبورند به هم تکیه کنند».
این روایت، انگیزه اصلی قهرمانان بازی را تشکیل میدهد: رویارویی با توطئههای بزرگ جنایی در سراسر ایالت و جنگیدن برای زنده ماندن و رسیدن به آزادی و رستگاری، در حالی که تمام دنیا علیه آنهاست و تنها پناهشان یکدیگرند.
شخصیتهای جدید: برایان، کال، راکسی و دیگران
در جریان تریلر دوم، علاوه بر جیسون و لوسیا، چند شخصیت فرعی جدید نیز برای لحظاتی کوتاه معرفی میشوند که انتظار میرود در داستان GTA VI نقش مهمی داشته باشند:
برایان هدر (Brian Heder)

دربارهاش پیشتر صحبت کردیم؛ او یک قاچاقچی کهنهکار است که در Leonida Keys (مجمعالجزایر استوایی جنوب Vice City) نفوذ دارد. برایان به نظر میرسد رئیس اولیه جیسون باشد که به او جا و مکان داده (احتمالاً همان خانهای که جیسون روی سقفش کار میکرد) و در عوض از جیسون میخواهد کارهای خلاف برایش انجام دهد.
توصیف رسمی برایان میگوید او از نسل قدیم قاچاقچیان دهه ۸۰ است که هنوز هم با کمک همسر سومش کسبوکار حمل مواد را از محوطه قایقرانیاش میگرداند و حالا دیگران را به جای خودش به خطر میاندازد. شخصیت برایان یادآور کاراکترهای مسن اما خطرناک سریال Narcos یا فیلمهای قاچاقچیان مواد دهه ۸۰ در فلوریداست.
کَل تامپکینز (Cal Tompkins)

در بخشی از تریلر، جیسون و لوسیا را در یک بار محلی میبینیم که در آن مرد میانسالی به نام کل برایشان دور نوشیدنی سفارش میدهد. او با اطمینان و خودمانی رفتار میکند و واضح است که از آشنایان یا همدستان آنهاست. به احتمال زیاد Cal Tompkins یک خلافکار محلی یا شریک جرم است که جیسون و لوسیا را با هم آشنا کرده یا در عملیاتهای بعدی همراهی میکند.
راکسی (Roxy)

در همان صحنه بار، پس از سفارش نوشیدنی توسط کل، متصدی بار یک زنگ کوچک را به صدا درمیآورد و دوربین نوشتهای را نشان میدهد که بالای زنگ نصب شده: «Hurricane Roxy». این عبارت ظاهراً نام یک نوشیدنی یا مراسم خاص در آن بار است. اما نکته جالب اینجاست که یکی از شخصیتهای معرفیشده در اطلاعات رسمی بازی راکسی نام دارد؛ راکسی عضوی از یک گروه دخترانه رَپ به نام Real Dimez است که در Vice City فعالیت میکنند.
احتمال دارد اشاره به «طوفان راکسی» نوعی ایستر اگ باشد که هشدار میدهد شخصیت راکسی در داستان مثل یک طوفان دردسرساز ظاهر خواهد شد. ممکن است راکسی یکی از NPCهای مهم در مراحل جانبی باشد یا نقشی منفی در خیانت به جیسون و لوسیا ایفا کند.
شخصیت مرموز فدرال

در یکی از لحظات پرتنش تریلر دوم، صدای فردی را میشنویم که با اضطراب میپرسد: «طرف فدراله؟» بلافاصله بعد از این دیالوگ، صحنهای از مردی کتشلواری پخش میشود که با حالتی مشکوک و شتابزده، چیزی را از روی میز برمیدارد.
این سکانس نهتنها فضای بیاعتمادی در دنیای خلافکاران را القا میکند، بلکه نشانهای از وجود یک عامل نفوذی در داستان است. به نظر میرسد برخی از شخصیتها به هویت واقعی اطرافیان خود شک دارند — احتمال اینکه یکی از اعضای گروههای جنایی که جیسون و لوسیا با آنها تعامل دارند، مأمور مخفی دولت یا خبرچین باشد، بسیار بالاست.
این شک و تردید، عنصر «پارانویا» را به داستان GTA VI اضافه میکند: فضایی پر از بیاعتمادی که در آن هیچکس واقعاً مطمئن نیست دوستش چه کسی است. راکاستار با همین دیالوگ کوتاه و صحنهای مختصر، بذر یک داستان فرعی پرتعلیق را میکارد — که شاید در ادامه بازی تبدیل به یکی از گرههای اصلی شود.
کاپیتان پلیس

صحنه بعد گروهی کماندوهای پلیس (SWAT) را نمایش میدهد که به رهبری مأموری با نشان کاپیتانی وارد ساختمانی میشوند. او با فریاد اعلام میکند: «ما پلیسها باید هوای همدیگه رو داشته باشیم!». این جمله نشان میدهد در دپارتمان پلیس Vice City، نوعی همپیمانی و شاید فساد درونسازمانی وجود دارد.
ممکن است این کاپیتان یکی از دشمنان اصلی داستان باشد – یک افسر فاسد که در سرکوب جیسون و لوسیا نقش دارد یا حتی با باندهای جنایتکار تبانی میکند.
درگیری با نیروهای پلیس و قانون

پس از زمینهچینی ورود پلیسها، تریلر چند صحنه اکشن سریع مربوط به رویارویی قهرمانان با قانون را نشان میدهد. ابتدا جیسون را میبینیم که حین رانندگی از پنجره ماشین به سمت هدفی شلیک میکند؛ احتمالاً در تعقیبی پرتنش.
سپس لوسیا در حال مبارزه تنبهتن در یک قفس مبارزه (Cage Fight)
دیده میشود؛ این احتمالاً یک مینیگیم یا مأموریت جانبی است که
لوسیا برای کسب پول یا نفوذ در باندهای محلی وارد مسابقات غیرقانونی
مبارزه شده است.
بعد از آن یک کامیون غولپیکر را میبینیم که در حال کشیدن یک
گاوصندوق عظیم در خیابانهای شهر است — صحنهای دیوانهوار که
بیدرنگ صحنه معروف فیلم Fast Five (سریع و خشن ۵) را به ذهن متبادر
میکند؛ جایی که قهرمانان یک گاوصندوق بانک را با خودرو در شهر
میکشیدند. به نظر میرسد GTA VI ادای احترامی به آن صحنه کرده و یک
مأموریت مشابه تعقیب گاوصندوق پر از پول را طراحی کرده است.
در ادامه، انفجاری بزرگ رخ میدهد: چندین خودروی پلیس در جادهای در
حومه شهر بر اثر شلیک راکت یا نارنجک منفجر میشوند و گلولههای آتش
به هوا برمیخیزند. در همان لحظه، لوسیا را از نمای داخل یک خودرو
میبینیم که یک نارنجکانداز در دست دارد و ظاهراً همین انفجار کار
اوست. این صحنهی انفجار مهیب نشانگر اوج هرجومرج و اکشن پرزدوخورد
بازی است که یادآور تعقیبوگریزهای سطح ۵ ستاره پلیس در نسخههای
قبلی است.
تفریحات شبانه در Vice City

در خلال این آشوب، تریلر لحظاتی از تفریحات شبانه Vice City را هم به تصویر میکشد: از جمله لوسیا و جیسون را در یک کلوب شبانه میبینیم که مشغول سلفی گرفتن و شادی هستند، رقصندههایی که در کلوب یا بار مشغول اجرای برنامهاند و جمعیت در حال پایکوبی است.
این صحنهها توازن جالبی بین زندگی تبهکارانه خشن و سرگرمیهای رنگارنگ دنیای GTA برقرار میکند. Vice City همیشه به زندگی شبانه پرتجمل و دیسکوهای شلوغش مشهور بوده و اکنون در سال ۲۰۲۵ نیز ظاهراً همان سبک را با حالوهوای مدرن ادامه میدهد: تلفیقی از شادی و خطر که در آن لحظهای در باشگاه مشغول رقصی و لحظهای بعد ممکن است با اسلحه از مهلکه فرار کنی.
آگهی Ammu-Nation و بازگشت شخصیت قدیمی

در میانه سکانسهای تند و تیز، یک آگهی تلویزیونی کوتاه پخش میشود که برای هواداران قدیمی بسیار هیجانانگیز است. روی صفحه تلویزیون، مردی میانسال با شور و حرارت فریاد میزند: «ما بیشتر از قانون، اسلحه داریم!» و تبلیغ فروشگاه اسلحه «Ammu-Nation» را میکند.
این مرد که خود را «فیل» معرفی میکند، به نظر همان شخصیت معروف فیل کسیدی (Phil Cassidy) از GTA: Vice City باشد. فیل کسیدی در Vice City اصلی یک سرباز سابق دیوانه و فروشنده اسلحه بود که یک بازوی خود را در انفجار از دست داد و یک مرکز فروش سلاح غیرقانونی داشت.
حال در تریلر GTA VI، مردی بسیار شبیه به او را میبینیم که در قالب قانونیتری فروشگاه Ammu-Nation را میگرداند و با همان انرژی دیوانهوار تبلیغ میکند. این بازگشت یک شخصیت کلاسیک از نسخه ۲۰۰۲ است که حسابی هواداران را هیجانزده کرده است.
اگر واقعاً این فرد فیل کسیدی باشد، بدین معناست که GTA VI علیرغم راهاندازی دوباره Vice City در خط زمانی HD (دنیای GTA IV و V)، باز هم با نسخههای قدیمیتر ادای احترام داستانی میکند. حضور فیل میتواند پلی میان نسل قدیم و جدید بازی باشد و حس نوستالژی طرفداران را برانگیزد.
البته Rockstar رسماً تأیید نکرده که این همان کسیدی است یا یک شخصیت جدید با نام فیل، اما شواهد (شعار، لحن و علاقه به اسلحه) به شدت به کسیدی اشاره دارد.
وسایل نقلیه و حملونقل متنوع

بخش بعدی تریلر، یک مونتاژ سریع از انواع وسایل نقلیه قابل استفاده در بازی را نمایش میدهد. تصاویری میبینیم از قایقهای تندرو که بر روی آبهای فیروزهای در حرکتند، بالگردهایی که بر فراز شهر پرواز میکنند، موتورسیکلتهای کورسی و کراس که در جادهها و مسیرهای خاکی میتازند، جتاسکیهایی که در سواحل Vice City موجسواری میکنند، هواپیماهای کوچک ملخی که احتمالاً برای جابهجایی میان جزایر Keys و سرزمین اصلی به کار میروند و خودروهای اسپورت آخرین مدل که در بزرگراههای شهری میرانند.
یکی از صحنههای جالب این بخش، جیسون را نشان میدهد که سوار بر یک موتورسیکلت در حال حرکت است و به عقب یک تریلر ۱۸ چرخ نزدیک میشود؛ او موتورسیکلت را رها کرده و به پشت تریلر میپرد و از آنجا داخل یک خودروی سوپراسپورت در حال حمل میشود و آن را میدزدد. این حرکت اکشن شبیه به صحنههای فیلمهای هالیوودی (مانند مأموریت غیرممکن) است و احتمالاً یکی از مراحل بازی مربوط به سرقت خودرو از روی تریلر در حال حرکت باشد.
مجموعه این تصاویر تأیید میکند که GTA VI نیز همچون نسخههای قبل، در زمینه تنوع وسایل نقلیه چیزی کم نخواهد داشت و حتی فراتر خواهد رفت. حضور قایقهای تندرو و هواپیماها نشان میدهد نقشه بازی آبهای گسترده و جزایر دور از شهر دارد؛ موتورهای کراس و باگیها احتمالاً برای مناطق بیابانی یا باتلاقی (مثل Grassrivers) کاربرد دارند؛ خودروهای مدرن و عضلانی خیابانهای Vice City را پر خواهند کرد.
به علاوه، بازگشت جتاسکی (که اولین بار در Vice City 2002 معرفی شد) خبر خوبی برای دوستداران تفریحات آبی است. خلاصه اینکه دنیای GTA VI قرار است زمینبازی عظیمی از انواع وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی باشد و آزادی عمل زیادی به بازیکن در جابجایی و تعقیبوگریز بدهد.
پایانبندی تریلر – غروب آفتاب و اعلام تاریخ انتشار

تریلر دوم GTA VI با یک تصویر تماشایی به پایان میرسد. جیسون و لوسیا را میبینیم که سوار بر خودرویی عضلانی در حال عبور از پلی بر فراز آب در لحظه غروب خورشید هستند. خورشید در دوردست بر فراز Leonida غروب میکند و آسمان نارنجیرنگ، سایهای طولانی از ماشین آنها بر سطح جاده انداخته است.
این تصویر شاعرانه، پایانبخش تریلر پرتلاطم است؛ گویی نویدگر سفری بلند و پرماجرا برای این زوج در افق آینده. به محض عبور ماشین و محو شدن در افق، صفحه سیاه میشود و لوگوی Grand Theft Auto VI ظاهر میگردد. سپس مهمترین بخش برای هواداران مشتاق نمایان میشود: تاریخ انتشار رسمی بازی. بر صفحه نوشته میشود: May 26, 2026 یا 5 خرداد 1405.
همچنین لوگوی پلتفرمهای مقصد یعنی PlayStation 5 و Xbox Series X|S نمایش داده میشود. به این ترتیب تأیید شد که بازی تنها برای کنسولهای نسل جدید منتشر خواهد شد و خبری از نسخه نسل قبلی نیست (نسخه PC نیز هنوز رسماً اعلام نشده است و احتمالاً با تأخیر عرضه گردد).
نمایش تاریخ انتشار ۲۰۲۶ برای برخی طرفداران که امید به عرضه در ۲۰۲۵ داشتند ناامیدکننده بود، اما Rockstar پیشتر اعلام کرده بود به زمان بیشتری برای رسیدن به کیفیت مورد انتظار نیاز دارد. تریلر دوم دقیقاً پس از خبر تأخیر بازی به ۲۰۲۶ منتشر شد تا عطش هواداران را کم کند و اطمینان دهد که انتظار طولانی ارزشش را خواهد داشت.
در آخرین لحظات تریلر، اشارهای هم به کیفیت نمایش میشود: روی صفحه ذکر میشود که تمام صحنههای تریلر مستقیماً از داخل بازی روی کنسول PS5 ضبط شدهاند. این یعنی گرافیکی که دیدیم، کیفیت واقعی درونبازی (in-engine) روی سختافزار نسل جدید است و نه یک دمو از پیش رندرشده.
حتی در بخشی از تریلر، خود کنسول PS5 و کنترلرهای DualSense آن در اتاق نشیمن جیسون دیده شدند – جایی که جیسون روی مبل در حال بازی بود و جالب آنکه کنترلی که در دست داشت شبیه کنترلر PS4 (DualShock 4) بود نه PS5! این شوخی ظریف راکاستار (استفاده از کنترلر نسل قبل روی کنسول جدید) توسط طرفداران کشف شد و برخی آن را یک ایستر اگ متا تعبیر کردند یا حتی سرنخی که شاید در بازی بتوان کنسولهای مختلف/بازیهای قدیمی را تجربه کرد.
به هر حال، تأکید روی ضبط تریلر بر روی سختافزار واقعی، اطمینانبخش بود که آنچه دیدیم جلوههای گرافیکی واقعی بازی است: از بازتابهای واقعگرایانه نور بر بدنه خودروها گرفته تا انیمیشن چهره باورپذیر لوسیا و انفجارهای سینمایی عظیم. این موضوع انتظارات را برای تجربه فنی کمنظیر در GTA VI بالا میبرد.
اطلاعات رسمی GTA VI – آنچه Rockstar تأیید کرده است

پس از انتشار تریلرها و نزدیک شدن به زمان عرضه، Rockstar Games اطلاعات رسمی مهمی درباره GTA VI منتشر کرده که تصویر روشنتری از بازی به دست میدهد. در این بخش، مهمترین اطلاعات تأییدشده رسمی درباره GTA VI را مرور میکنیم:
تاریخ انتشار
در ابتدا اعلام شد GTA VI در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد، اما Rockstar در مه ۲۰۲۵ خبر از تأخیر بازی به بهار ۲۰۲۶ داد. تاریخ دقیق اکنون ۲۶ می ۲۰۲۶ (۵ خرداد ۱۴۰۵) تعیین شده است. این تأخیر همراه با عذرخواهی رسمی Rockstar بود که اظهار داشت برای رسیدن به کیفیت مورد انتظار نیاز به زمان بیشتری دارند و قدردان صبر و حمایت هواداران هستند. در ابتدا شایعات حاکی از عرضه بازی در اواخر ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ بود، ولی اکنون قطعی است که طرفداران باید تا نیمه ۲۰۲۶ صبر کنند. لازم به ذکر است نسخه آنلاین GTA VI احتمالاً پس از بخش داستانی و با کمی فاصله منتشر خواهد شد.
پلتفرمها
GTA VI منحصراً برای کنسولهای نسل نهم تأیید شده است: یعنی PlayStation 5 و Xbox Series X|S. تاکنون صحبتی از نسخه PC نشده، اما با توجه به روند Rockstar در نسل قبل (عرضه نسخه PC با تأخیر)، انتظار میرود نسخه رایانههای شخصی نیز یک تا دو سال پس از کنسولها منتشر شود. تمرکز بر نسل جدید به Rockstar اجازه داده تا از تمام توان سختافزارهای مدرن بهره بگیرد و دنیایی پرجزئیات و بدون محدودیتهای کنسولهای قدیمی خلق کند.
نقشه و مناطق بازی
بازی در ایالت خیالی Leonida جریان دارد که برگرفته از ایالت فلوریدا در دنیای واقعی است. این ایالت شامل شهر اصلی Vice City و مناطق متنوعی همچون Leonida Keys، Grassrivers، Port Gellhorn، Ambrosia و Mount Kalaga است.
- Vice City: نسخه مدرن شهر میامی با تلفیقی از زرق و برق، جرم، فرهنگهای محلی و فضای معاصر.
- Leonida Keys: مجمعالجزایر استوایی با زندگی لاکچری و تهدیدهایی مانند طوفان و قاچاق.
- Grassrivers: باتلاقهای مرموز، حیاتوحش خطرناک و مکانهایی اسرارآمیز برای ایستر اگها.
- Port Gellhorn: منطقهای رو به افول، محل خلافهای خیابانی و باندهای موتورسواری.
- Ambrosia: شهر صنعتی وابسته به کارخانه شکر که مأموریتهای خرابکاری و خلاف در آن محتمل است.
- Mount Kalaga: کوهستان جنگلی شمالی، محیطی برای شکار، اکتشاف و فرقههای تندرو.
شخصیتها و داستان
بازی دارای دو شخصیت قابل بازی است: Jason و Lucia. جیسون و لوسیا یک زوج تبهکار هستند که داستانشان در Vice City آغاز شده و به توطئهای بزرگ در سراسر ایالت Leonida کشیده میشود. لوسیا لاتینتبار، سابقه زندان دارد و جیسون خیابانی و بیباک است. رابطه بین این دو محور روایی بازی را شکل میدهد؛ ترکیبی از بقا، وفاداری، خیانت و خشونت – در دنیایی پر از فساد.
Rockstar تأکید کرده که GTA VI بزرگترین تکامل سری تاکنون خواهد بود و این موضوع را میتوان در وسعت نقشه، داستان پیچیدهتر، و گرافیک نسل بعدی آن مشاهده کرد.
مقایسه GTA VI با GTA V و GTA: Vice City

اکنون که تصویر نسبتاً کاملی از GTA VI به دست آوردیم، بد نیست این بازی موردانتظار را با دو عنوان شاخص قبلی در سری GTA یعنی GTA V (2013) و GTA: Vice City (2002) مقایسه کنیم...
GTA VI در Vice City مدرن جریان دارد درحالیکه GTA:VC نسخه دهه ۸۰ بود. GTA V نیز در Los Santos معادل لسآنجلس بود.
از نظر شخصیتها، GTA VI با دو شخصیت قابل بازی (جیسون و لوسیا) پا را از فرمول سهگانه GTA V فراتر نمیگذارد اما تمرکز احساسی بیشتری دارد. Vice City تنها یک شخصیت داشت.
از نظر داستان، GTA VI بیشتر بر رابطه انسانی، وفاداری و بقا تمرکز دارد؛ GTA V بر نقد سرمایهداری مدرن و سرقتهای سینمایی؛ GTA:VC داستانی نوستالژیک و گنگستری داشت.
نقشه GTA VI بزرگترین در سری است: ترکیبی از شهرهای ساحلی، کوهستان، باتلاق، جزایر گرمسیری و مناطق صنعتی. GTA V تنوع بالایی داشت ولی کمتر از VI، و GTA:VC کوچکترین نقشه را داشت.
گرافیک GTA VI با توجه به نسل نهم خیرهکننده است و بافت، نورپردازی و افکتها به سطح واقعگرایانهای رسیدهاند. GTA V در زمان خود درخشان بود اما اکنون یک نسل عقبتر است. GTA:VC بسیار ساده بود.
از نظر موفقیت تجاری، GTA V با فروش بیش از 200 میلیون نسخه رکورددار است. GTA:VC کلاسیک ماندگار بود. GTA VI اما گرانترین بازی تاریخ لقب گرفته و بودجهاش حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است — بیش از هر بازی دیگری تاکنون.
اگر GTA VI بتواند نوآوریهایش را عملی کند، هم از نظر روایت، هم گیمپلی، و هم فنی، میتواند یک انقلاب دیگر در صنعت بازی باشد و جایگاه خودش را در کنار عناوین ماندگار Rockstar تثبیت کند.